
Strombeek, 25 september 2025 - Wasmachines, broodroosters en stofzuigers kopen consumenten door het hele land, maar welke producten populair zijn, verschilt sterk per provincie. In de nieuwste MediaMarktMonitor zoomen we in op deze opvallende regionale verschillen in koopgedrag. Van bluetooth speakers in Antwerpen tot e-readers in West-Vlaanderen: iedere provincie laat een eigen voorkeur zien. Samen vormen ze een verrassend beeld van hoe België zijn digitale en elektronische leefwereld vormgeeft.
Voor deze MediaMarktMonitor is gekeken naar het aandeel van de verkopen binnen een provincie ten opzichte van de rest van het land. Met andere woorden: niet het absolute aantal aankopen staat centraal, maar de categorieën waarin provincies relatief meer uitgeven dan elders. Zo ontstaat een eerlijk beeld van waar de accenten liggen en welke producten in elke provincie boven het gemiddelde uitspringen.
Muziek en beleving
Antwerpen blijkt een uitgesproken voorkeur te hebben voor geluid en beeld. Bluetooth speakers gaan er bovengemiddeld vaak over de toonbank, net als televisies van 80 inch en groter. Daarmee toont de provincie een sterke focus op entertainment in en rond de woonkamer. Ook Brussel laat zich van zijn stedelijke kant zien: iPhones en vlog- of blogapparatuur zijn er bovengemiddeld populair.