Mediamarkt Logo
MM logo red

MediaMarkt Monitor: Van bluetooth speakers in Antwerpen tot e-readers in West-Vlaanderen: dit koopt België

Op deze kaart van België zijn de provincies aangeduid met verschillende pictogrammen die elk een digitale categorie voorstellen.

Strombeek, 25 september 2025 - Wasmachines, broodroosters en stofzuigers kopen consumenten door het hele land, maar welke producten populair zijn, verschilt sterk per provincie. In de nieuwste MediaMarktMonitor zoomen we in op deze opvallende regionale verschillen in koopgedrag. Van bluetooth speakers in Antwerpen tot e-readers in West-Vlaanderen: iedere provincie laat een eigen voorkeur zien. Samen vormen ze een verrassend beeld van hoe België zijn digitale en elektronische leefwereld vormgeeft.

Voor deze MediaMarktMonitor is gekeken naar het aandeel van de verkopen binnen een provincie ten opzichte van de rest van het land. Met andere woorden: niet het absolute aantal aankopen staat centraal, maar de categorieën waarin provincies relatief meer uitgeven dan elders. Zo ontstaat een eerlijk beeld van waar de accenten liggen en welke producten in elke provincie boven het gemiddelde uitspringen.

Muziek en beleving

Antwerpen blijkt een uitgesproken voorkeur te hebben voor geluid en beeld. Bluetooth speakers gaan er bovengemiddeld vaak over de toonbank, net als televisies van 80 inch en groter. Daarmee toont de provincie een sterke focus op entertainment in en rond de woonkamer. Ook Brussel laat zich van zijn stedelijke kant zien: iPhones en vlog- of blogapparatuur zijn er bovengemiddeld populair.

Gaming en meer

Henegouwen zet vooral in op technologie die het spelplezier ondersteunt. Gaming hardware zoals monitors en controllers vinden er relatief vaker aftrek, en ook de categorie tuinieren springt er duidelijk bovenuit. Luik sluit daar deels bij aan: naast gameconsoles als Xbox, PlayStation en Nintendo doen ook tablets het hier opvallend goed.

Verzorging en ontspanning

In Oost-Vlaanderen ligt de nadruk opvallend vaak op producten voor wellness en bodycare. Van verzorgingsapparaten tot ontspannende beautytools: consumenten in deze provincie besteden bovengemiddeld veel geld aan persoonlijke zorg en welzijn. In Luxemburg zijn het de stofzuigers die eruit springen. West-Vlaanderen toont zich dan weer van een andere kant: daar zijn e-readers populairder dan in de rest van het land.

Handig en verzorgd

Waals-Brabant blinkt uit in de aankoop van accessoires. Kabels, laders en andere praktische aanvullingen worden er bovengemiddeld vaak aangeschaft. Daarnaast valt ook de mondverzorging op, met tandenborstels als productcategorie die hier sterk boven het gemiddelde scoren. Vlaams-Brabant laat een andere mix zien: van trading cards zoals Pokémon tot strijkijzers en vaatwassers. Limburg ten slotte laat zien dat technologie hier vooral draait om gemak en draagbaarheid. Smartwatches vinden er bovengemiddeld veel aftrek, net als wasdrogers die het dagelijkse huishouden een stuk eenvoudiger maken.

Download het persbericht